Az AUDI-s workshop volt az IE Club első rendezvénye. Három csoportban, három napon ismerhettük meg ennek keretében a világ egyik legkorszerűbb és legnagyobb motorgyárának Industrial Engienering rendszerét, módszereit, és beleláthattunk az autógyártás olyan rejtelmeibe, amelyek a kívülállók számára még tankönyvekből is csak nagyon felületesen ismerhetők meg.
Az AUDI-s workshop volt az IE Club első rendezvénye. Három csoportban, három napon ismerhettük meg ennek keretében a világ egyik legkorszerűbb és legnagyobb motorgyárának Industrial Engienering rendszerét, módszereit, és beleláthattunk az autógyártás olyan rejtelmeibe, amelyek a kívülállók számára még tankönyvekből is csak nagyon felületesen ismerhetők meg.
Az IE Club az Industrial Engineering szakemberek szakmai fóruma. Célja a témával foglalkozó események szervezése, ismeretek bővítése, szakmai tapasztalatcsere, szakmai kapcsolati hálózat építés. Célközönsége nem csupán az MTM Hungária – korábban REFA Hungária – által szervezett tanfolyamok aktuális vagy korábbi hallgatói, hanem valamennyi, a témával foglalkozó vagy az iránt érdeklődő szakember.
Peti Róbert, az Audi Hungária Motor Kft. Létszámtervezés és Időgazdálkodás osztályának mérnöke bemutatta a gyár IE rendszerét annak MTM-es alapjaitól a létszámtervezésig és az erre épülő motivációs rendszerig, mely kiválóan példázza, mi mindenre lehet használni az MTM-et. Robi mindvégig ügyelt arra, hogy átfogó képet adjon a rendszerről, ugyanakkor részletekbe menően és készségesen válaszolt a felmerülő kérdésekre, felvetésekre -, megteremtve, fenntartva ezzel a kellemes légkört.
Ebéd előtt az Audi látogató centrum kedves és felkészült dolgozói mutatták be a TT/A3 összeszerelő gyáregységét. Végigkísértük a vagonból kiemelt – akkor még üres – karosszéria teljes felöltöztetését. Láttuk – közvetlen közelről, „élőben” – hogyan kerülnek bele a kábelek, az ablakok, a lámpák, a kárpitok, az ülések, a műszerfal, a motor, a futómű, a kerekek, és minden más, ami kell ahhoz, hogy a sor végén a kész autót a sofőr a szemünk láttára beindíthassa, kipróbálhassa, és kivigye a tárolótérbe azok közé a kocsik közé, amelyeket hamarosan átvehetnek a leendő tulajdonosaik.
Délután, a 4 hengeres dízelszereldében Peti Robi rendkívül alapos körbevezetése során minden résztvevő nemcsak megismerhette a motorgyártás részleteit, de beleláthatott a szalagszerű munka és az egyes termék változatok munkahely-kialakítási, -szervezési nehézségeibe. Egyúttal láthattuk a korábbi workshop javaslatok megvalósítását is.
Láttuk, ahogyan a mintegy 100 munkaállomáson áthaladva bekerülnek az alkatrészek és szerelvények a forgácsoló üzemből a sornak átadottmotorblokkra. Láttuk a fegyelmezett, folyamatos, minden mozzanatában, mozdulatában előre megtervezett és begyakorlott, standardizált, egyenletes munkatempójú, teljesítményszintű munkavégzést. Láthattuk Galamb József (99 éve az ő vezetésével indult a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártás) mai követőinek – a gyártósor megalkotóinak és üzemeltetőinek – világszínvonalú munkáját.
Korábbi EIE hallgatónk, Molnár Gáspár, az R4 Motorszerelde vezetőjével konzultálva választottuk ki a workshop termelési feladatát. Az olajteknőbe való, látszólag „pofonegyszerű”, de „élesben” meglepően összetett csavarbehelyezési feladat feltételeinek nehézsége ellenére talán sikerült a gyártásban megvalósítható olyan megoldást találni, amivel hozzájárulhattunk a gyártás világszínvonalú hatékonyságának javításához.
A rendelkezésre álló szűkös idő miatt az egymást követő csoportok a korábbi csoportrészvevők által javasolt megoldásokból, ötletekből és ezek problémáiból építkezhettek tovább.
A résztvevők maradéktalanul elégedettek voltak mind a szervezéssel, mind a szakmai résszel. A lebonyolítás problémamentesen sikerült, Robival közösen sikerült az egyes csoportok részére egyre felszereltebben és gördülékenyebben lebonyolítani az egyes napokat. A csoportok érdeklődését sikerült mindvégig fenntartani (dacára a rengeteg átadott információnak). Valamennyien új ötletekkel és pozitív élményekkel tértek haza.
Javaslatként elhangzott a munkaszervezési probléma analízisére szánt idő növelése és – az ország legnagyobb fehérnemű gyárának igazgatójától (Jancsecz Zsolt, Felina Hungária Kft.) – AUDI-s fehérneműk értékesítése a shopban.
Köszönjük az Audi Hungária Motor Kft (AHM) Industrial Engineering osztály vezetőinek Rónai Károlynak és Varga Ivettnek, továbbá a korábban említettek mellett az AHM valamennyi közreműködő dolgozójának az időkeretet, a színvonalas munkát, a nyitott, pozitív hozzáállást, a szakmai felkészültséget és rendelkezésre állást. Reméljük, együttműködésünk kölcsönös elégedettsége mellett a workshop javaslatait is sikerül hasznosítaniuk.
Köszönjük a lehetőséget, hogy mindez megvalósulhatott!
Az illusztrációk az audi.hu-ról származnak az Audi Hungária Motor Kft. jóváhagyásával.